Busplus kartice i čekiranje

U novčaniku imam još jednu karticu sa čipom – BusPlus elektronsku kartu za javni prevoz. Sa njima će se olakšati prodaja mesečnih pretplata jer će biti moguće izvršiti uplatu na 800 lokacija u Beogradu, neće biti preprodavaca markica i biće povećani prihodi od prodaje karata (do sada nikad nisam dobio račun za plaćenu markicu). 

Postoje personalizovane i nepersonalizovane BusPlus karte (ružnog li naziva). Obe imaju čip, ali na ličnim se nalazi vaša slika i podaci u čipu i samo vi možete da je korisitite, dok je druga anonimna, ima čip i na njega možete uplatiti najviše 500 dinara za plaćanje vožnje, uplate možete neograničeno ponavljati. Pored njih biće i papirnih karti za jednu vožnju koje kupujete kod vozača.

Logično, da biste platili kartu sa „anonimnom“ potrebno je da se čekirate na aparatu na ulazu da bi vam se vaš račun umanjio za cenu karte. Ono što je meni neshvatljivo je imperativ da se i vlasnici ličnih BusPlus kartica čekiraju pri ulasku u autobus. Zašto? Uplatio sam mesečnu pretplatu i kada kontrolor dođe i čekira moju karticu videće da je validna. Međutim, čekiranje će biti neophodno radi sakupljanja podataka o tome koja grupa građana najviše koristi gradski prevoz. Navodim tekst sa sajta grada Beograda:

Korisnici validiraju kartu tako što je približe automatu, a ceo proces, kažu u Direkciji, traje manje od sekunde i neće stvarti dodatne gužve. Validatori za očitvanje karata radiće samo dok je vozilo na stanici, a ne i tokom vožnje. Kada kontrolor uđe u vozilo, on će posebnim aparatom moći da očita da li je putnik validirao kartu i platio vožnju, kao i da blokira kartu onima koji to nisu učinili.

Zašto bi neko meni blokirao kartu, platio sam je za ceo mesec i ne želim da se zadržavam na ulazu, vadim novčanik i čekiram se! Ko ima nepersonalizovane mora da ih čekira, a meni se sa personalizovane ne skida novac.

Videćemo kako će sve to izgledati kada zaživi, u špicu, npr. kod Sajma, posebno jer će očitavanje raditi samo dok vozilo stoji na stanici. Znam da na mojoj lokalnoj kružnoj autobuskoj liniji jedva stignete da uđete a vozač je već zatvorio vrata i krenuo. Ili će se besmisleno čekiranje personalizovanih karata ukinuti ili će biti kašnjenja i čekanja na autobuskim stanicama. Nadam se da će uprava GSP-a na vreme promeniti odluku.

Detalje o BusPlus sistemu pogledajte na zvaničnom sajtu.

O čipovima možete pročitati još jedan moj tekst na blogu.

10 thoughts on “Busplus kartice i čekiranje

  1. Broj

    Shvatio sam da sve sto ima ikakve veze sa drzavom Srbijom i njenim državnim preduzećima (Vojska, Vlada, lokalna samouprava, prevoz, taksi prevoz, javne nabavke, tenderi….) odseceno od zdrave logike.

    Bas me zanima koja ce kazna da bude za one koji nisu „otkucali“ a platili su mesecni iznos.

    Odgovor
    1. Saša Antonijević Autor članka

      Prema navodu sa sajta, kazna može biti blokada kartice. Ali samo neka probaju da mi blokiraju plaćenu mesečnu pretplatu zbog toga što neću da učestvujem u istraživanju ko se najviše vozi GSP-om, neće dobro proći.

      Odgovor
      1. Broj

        Pa ovo je sveopste ludilo….blokiraju mi sredstva na kartici kojih ima dovoljno, jer se nisam cekirao da sam ja taj koji se vozi tim-i-tim autobusom…

        Taman kada pomislim da smo dodirnuli dno….pojavi se neki tajni podrum sagradjen od naseg poreza, koji me razuveri u to….

  2. Romi

    I ja sam pisala tekst sa sličnom sadržinom. Postoje realne sumnje da mesečne karte u bliskoj budućnosti neće važiti za neograničen broj vožnji. Pretpostavlja se da je ovo samo laki trening. Ali, ne zaboravite da čitav BusPlus sistem vodi jedna privatna firma kome je GSP, kao javno preduzeće, prodao prava da u njegovo ime vrši naplatu karata. Drugim rečima, podatke o tome kuda se krećete, koliko često koristite prevoz prikuplja privatna firma o kojoj ne znamo baš ništa. Da li imaju prava na to? Da li ste vi pristali na to? Tu itekako ima prostora za proveru povrede prava privatnosti.

    Odgovor
    1. Saša Antonijević Autor članka

      Koliko se sećam, kompanija koja je dobila posao vođenja sistema je iz Turske. Kada sam uzimao svoju karticu potpisao sam neki dokument, ali nažalost, kao i većina, nisam ni pogledao šta na njemu piše. Prema saopštenju, podatke će koristiti za unapređenje sistema, tako da će možda uvesti karte za jedan sat, dan ili kao što ste napisali ograničene mesečne karte. Ne bih voleo da se prati moje kretanje, bez obzira što se možda sam ponegde čekiram na 4square, ali to je moja odluka. Najgore je to što će se praviti velike gužve jer je čekiranje moguće samo dok vozilo stoji na stanici.

      Odgovor
    1. Saša Antonijević Autor članka

      Nepersonalizovana kartica je dobra ukoliko se ne voziš puno. Ako svakog dana putuješ sigurno je jeftinija varijanta personalizovane sa mesečnom pretplatom, posebno ako si student, učenik, nezaposlen…

      Odgovor
  3. sopranovsky

    A šta ako ja npr. imam dva kofera i hoću da uđem u autobus? Šta ako vodim dvoje male dece? Šta ako na ulazu gde ja ulazim nema tog skenera ili ne radi, što će biti čest slučaj? Šta ako sam jedva stigao da uđem u autobus i vrata su se zatvorila posle pola sekunde, pa je bus krenuo? Debilizma nikad na odmet, a da smo pobednici u istom jesmo tako da me ništa ne čudi. Iznerviram se kada pročitam ovakve stvari🙂

    Odgovor

Ostavite odgovor

